روانشناسی
تربیتی
تعریفی از
روانشناسی تربیتی

شاخه‌ای از روانشناسی است که به مطالعه‌ی چگونگی یادگیری افراد می‌پردازد. این رشته به بررسی فرآیندهای یادگیری، تفاوت‌های فردی در یادگیری، عوامل موثر بر یادگیری و… می‌پردازد و بر موضوعاتی مانند ارائه نتایج به دست آمده از تحصیل دانش‌آموزان، شناخت تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، بهبود فرآیند اموزشی و… تمرکز دارد.

اهداف
روانشناسی تربیتی

بهبود فرآیند یادگیری

روانشناسان تربیتی با بررسی روش‌های مختلف یاددهی و یادگیری سعی بر آن دارند تا بهترین روش‌ها را برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان شنایی کنند.

شناخت تفاوت‌های فردی

در این روش با شناسایی و بررسی تفاوت‌های فردی، تلاش بر این است که راهکارهایی برای کمک به دانش‌آموزان با نیازهای متمایز و خاص ارائه شود.

توسعه روش‌های آموزشی نوین

روانشناسان تربیتی به توسعه و ارزیابی روش‌های جدید آموزشی می‌پردازند تا فرآیند یادگیری را بهبود بخشند.

موضوعات مورد مطالعه در
روانشناسی تربیتی

به صورت کلی روانشناسان و محققین در رشته‌ی روانشناسی تربیتی، طیف مطالعاتی خود را بر شناسایی و بررسی عوامل موثر بر یادگیری بهتر، افزایش اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی، کشف سبک یادگیری فردی، برنامه‌ریزی آسان و هدفند، کنار آمدن با مشکلات یادگیری و… متمرکز می‌کنند.

حوزه‌های مورد مطالعه در
روانشناسی تربیتی

نظریه‌های یادگیری

تفاوت‌های فردی

تأثیر محیط آموزشی

مدیریت کلاس

آموزش و پرورش ویژه

توسعه مهارت‌های اجتماعی

تأثیر فناوری بر یادگیری

انگیزش

رشد و توسعه انسانی

شناسایی فرآیندهای شناختی و عاطفی

و…

بررسی فرآیندهای یاددهی و یادگیری در
روانشناسی تربیتی

1. نظریه‌های یادگیری

بررسی نظریه‌های مختلف مانند رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساخت‌گرایی و تأثیر آن‌ها بر فرآیند یادگیری

2. تفاوت‌های فردی

مطالعه تفاوت‌های شخصیتی، هوش، انگیزه و سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان

3. تاثیر محیط آموزشی

بررسی نقش محیط فیزیکی و اجتماعی کلاس درس بر یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان

4. مدیریت کلاس

تکنیک‌ها و استراتژی‌های مدیریت کلاس برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و مؤثر

5. ارزیابی و سنجش

روش‌ها و ابزارهای ارزیابی یادگیری و پیشرفت دانش‌آموزان

6. آموزش و پرورش ویژه

بررسی نیازهای خاص دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری یا دیگر چالش‌های ویژه

7. توسعه مهارت‎‌های اجتماعی

اهمیت مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در فرآیند یادگیری و تعاملات بین‌فردی

8. تاثیر فناوری بر یادگیری

بررسی نقش فناوری‌های نوین در آموزش و یادگیری، مانند استفاده از رسانه‌های دیجیتال و..

9. انگیزش

عوامل مؤثر بر انگیزش دانش‌آموزان و روش‌های افزایش آن

10. رشد و توسعه انسانی

مراحل رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان و تأثیر آن‌ها بر یادگیری

11. شناسایی فرآیندهای شناختی و عاطفی

مطالعه تاثیر عوامل شناختی و عاطفی بر یادگیری