شاخهای از روانشناسی است که به مطالعهی چگونگی یادگیری افراد میپردازد. این رشته به بررسی فرآیندهای یادگیری، تفاوتهای فردی در یادگیری، عوامل موثر بر یادگیری و… میپردازد و بر موضوعاتی مانند ارائه نتایج به دست آمده از تحصیل دانشآموزان، شناخت تفاوتهای فردی دانشآموزان، بهبود فرآیند اموزشی و… تمرکز دارد.

بهبود فرآیند یادگیری
روانشناسان تربیتی با بررسی روشهای مختلف یاددهی و یادگیری سعی بر آن دارند تا بهترین روشها را برای بهبود یادگیری دانشآموزان شنایی کنند.
شناخت تفاوتهای فردی
در این روش با شناسایی و بررسی تفاوتهای فردی، تلاش بر این است که راهکارهایی برای کمک به دانشآموزان با نیازهای متمایز و خاص ارائه شود.
توسعه روشهای آموزشی نوین
روانشناسان تربیتی به توسعه و ارزیابی روشهای جدید آموزشی میپردازند تا فرآیند یادگیری را بهبود بخشند.
به صورت کلی روانشناسان و محققین در رشتهی روانشناسی تربیتی، طیف مطالعاتی خود را بر شناسایی و بررسی عوامل موثر بر یادگیری بهتر، افزایش اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی، کشف سبک یادگیری فردی، برنامهریزی آسان و هدفند، کنار آمدن با مشکلات یادگیری و… متمرکز میکنند.

نظریههای یادگیری
تفاوتهای فردی
تأثیر محیط آموزشی
مدیریت کلاس
آموزش و پرورش ویژه
توسعه مهارتهای اجتماعی
تأثیر فناوری بر یادگیری
انگیزش
رشد و توسعه انسانی
شناسایی فرآیندهای شناختی و عاطفی
و…

1. نظریههای یادگیری
بررسی نظریههای مختلف مانند رفتارگرایی، شناختگرایی و ساختگرایی و تأثیر آنها بر فرآیند یادگیری
2. تفاوتهای فردی
مطالعه تفاوتهای شخصیتی، هوش، انگیزه و سبکهای یادگیری دانشآموزان
3. تاثیر محیط آموزشی
بررسی نقش محیط فیزیکی و اجتماعی کلاس درس بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان
4. مدیریت کلاس
تکنیکها و استراتژیهای مدیریت کلاس برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و مؤثر
5. ارزیابی و سنجش
روشها و ابزارهای ارزیابی یادگیری و پیشرفت دانشآموزان
6. آموزش و پرورش ویژه
بررسی نیازهای خاص دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری یا دیگر چالشهای ویژه
7. توسعه مهارتهای اجتماعی
اهمیت مهارتهای اجتماعی و عاطفی در فرآیند یادگیری و تعاملات بینفردی
8. تاثیر فناوری بر یادگیری
بررسی نقش فناوریهای نوین در آموزش و یادگیری، مانند استفاده از رسانههای دیجیتال و..
9. انگیزش
عوامل مؤثر بر انگیزش دانشآموزان و روشهای افزایش آن
10. رشد و توسعه انسانی
مراحل رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان و تأثیر آنها بر یادگیری
11. شناسایی فرآیندهای شناختی و عاطفی
مطالعه تاثیر عوامل شناختی و عاطفی بر یادگیری